Kdo může za nehody
Obecně se soudí, že tragické nehody motocyklistů se stávají právě jejich vinou. Pohled do statistik nehodovosti však odhalí, že viníky smrtelných nehod jezdců jednostopých vozidel bývají často řidiči automobilů. V roce 2018 zahynulo na českých silnicích celkově 75 motocyklistů, vinou jich samých však zemřelo „jen“ 48 osob. To odpovídá zhruba ⅔ z celkového počtu mrtvých motorkářů, zbývající třetina zemřela vinou automobilistů. Automobilisté by tedy měli vědět, že i oni sami významně přispívají ke statistikám smrtelných nehod jezdců na jednostopých vozidlech.
Příčiny kolizí s motorkáři
Automobilisté motorkáře nejčastěji zraní, protože je nevidí nebo špatně odhadnou jejich rychlost či vzájemnou vzdálenost. Motocykly jsou malé, což nejednou automobilisty svádí k mylnému odhadu, že jednostopý kolega je pomalejší a vzdálenější, než tomu ve skutečnosti je. Nejčastějšími příčinami vzniku tragických nehod motocyklistů z viny řidičů automobilů jsou:
- Nedání přednosti na křižovatce, kdy motocykl přijíždí po hlavní.
- Nedání přednosti na křižovatce, kdy auto odbočující vlevo nedá přednost protijedoucímu motorkáři.
- Přehlédnutí protijedoucího motocyklu při objíždění či předjíždění.
- Přehlédnutí zezadu přijíždějícího motocyklisty při otáčení.
Buďte ve střehu
Automobilisté, ale i ostatní účastníci silničního provozu by také měli počítat s některými motorkářskými specifiky. Zapnutý blinkr u motocyklu není jeho jezdci nijak zvukově signalizován. Ten proto může po provedení změny směru jízdy zapomenout směrovku vypnout. To může snadno vést k mylné domněnce, že motocykl se chystá odbočit. Řidiči automobilů, cyklisté i chodci by s touto možností měli počítat. Někteří motocyklisté zbytečně jezdí u samého okraje silnice. To může některé automobilisty svádět k předjetí jednostopého kolegy s minimálním vzájemným odstupem. Jeho malé vybočení může snadno způsobit vážnou dopravní nehodu. Motocyklisté mohou náhle vybočit, když se například vyhýbají překážce, kterou automobilista ani nevnímá. Může se jednat o víko od kanálu, tramvajové koleje, výtluky, nečistoty či drobné předměty na vozovce. A konečně automobily oproti motocyklům lépe brzdí. Pokud automobilista bez varování prudce zpomalí, či dokonce zastaví, může mít za ním jedoucí motocyklista velké problémy.