Jedeme na dovolenou
Co udělat pro to, aby cesta i pobyt proběhly bez větších komplikací? Doporučujeme věnovat pozornost následujícím oblastem.
Řiďte s rozumem
Co udělat pro to, aby cesta i pobyt proběhly bez větších komplikací? Doporučujeme věnovat pozornost následujícím oblastem.
Pro zobrazení obsahu je nutné povolit cookies sociálních sítí.
Kromě prověření technického stavu vozidla je třeba pamatovat i na kontrolu výbavy vozidla a její případné doplnění podle toho, do které země míříme. Pamatujeme i na dostatečný počet reflexních vest. Přinejmenším jednu vestu (tu pro řidiče) umístíme do kabiny vozidla.
Doplňky, které by měl mít řidič s sebou – sluneční brýle, náhradní pár dioptrických brýlí (užitečné, ve Španělsku a Švýcarsku dokonce povinné), do Francie alkohol tester. Ostatně není špatné si nejpozději dva tři dny před odjezdem sepsat, co vše s sebou musíme na dovolenou vzít. Půjde třeba o léky, také zkontrolujeme platnost osobních dokladů či řidičského průkazu.
Na co nezapomenout? Při cestách po Evropské unii postačí platný občanský průkaz, řidič musí mít s sebou platný řidičský průkaz. Nezapomeneme na průkaz zdravotní pojišťovny a případné dopojištění nákladů léčebné péče. A také si s sebou vezmeme zelenou kartu, euroformulář záznamu o dopravní nehodě, osvědčení o registraci vozidla. Rozhodně se vyplatí prověřit, zda máme aktuální telefonické spojení na zdravotní pojišťovnu a také pojišťovnu, u níž máme pojištěno své motorové vozidlo. Také je dobré si ujasnit, na co máme z titulu pojistky motorového vozidla nárok. Jedná se například o bezplatnou asistenci při poruše či odtah v případě nehody. Pro případ závažné komplikace je dobré mít s sebou i telefonní číslo českého velvyslanectví v příslušné zemi.
Trasu, po které pojedeme do cílové destinace, pečlivě naplánujme. Kudy pojedeme, kdy vyrazíme – například s ohledem na možné dopravní komplikace. A také zvážíme, jak dlouho nám bude cesta trvat. Dobu jízdy plánujme s dostatečnou časovou rezervou.
Právě na řidiči záleží, nakolik bude cesta bezpečná a příjemná pro spolupasažéry. Před jízdou by si měl dostatečně odpočinout. A během jízdy pamatovat na pravidelné přestávky. Řekněme dvacet minut odpočinku každé dvě a půl hodiny neuškodí ani řidiči, ani ostatním členům posádky. Pozor na únavu! Její vliv je podobný jako u alkoholu. Silně unavený řidič je stejně nebezpečný jako ten, který právě vypil dvě sklenky tvrdého alkoholu. Pravděpodobnost zavinění fatální nehody se při únavě zvyšuje až sedmkrát. Únava má na svědomí až 10 % všech dopravních nehod, na dálnicích je to až 20 %. Nejnebezpečnější je období od půlnoci do čtvrté hodiny ranní. Méně se však už ví, že nás může únava překvapit i během dne – nejčastěji mezi druhou a čtvrtou hodinou odpolední. Pokud je to jen trochu možné, je dobré se při delších jízdách za volantem střídat.
I cesta do vytoužené destinace a zpět je součástí naší dovolené. Tak proč si ji pořádně neužít? Pro všechny by měla proběhnout pohodově a bezpečně. Spolucestující by měli pamatovat na to, že je to právě řidič, v jehož rukou jsou jejich životy a zdraví. A řidiči by pak měli volit takový styl jízdy, aby se s nimi ostatní v autě nejen nebáli, ale naopak byli v pohodě. V každém případě je dobré počítat s možností, že uvízneme v dopravní zácpě. Proto je dobré mít v nádrži stále dostatek paliva, v kabině něco k snědku a dostatek nápojů. A shovívavý nadhled. Jakékoli projevy agresivity mohou situaci jen zhoršit.