Špatný technický stav vozidel se podílí na vzniku každé deváté nehody
V dnešní uspěchané době řada řidičů zapomíná na to, co bylo ještě před nějakým časem zcela běžné, a to před jízdou alespoň pohledem zkontrolovat stav vozidla. Ze statistik dopravní nehodovosti vyplývá, že technické závady vozidla každoročně bývají příčinou několika stovek nehod. Je to zlomek z celkového počtu vyšetřovaných dopravních nehod, ale jedná se o případy, kdy technický stav vozidla byl přímou příčinou nehody. Skutečnost je však horší. Dle Centra dopravního výzkumu přímým vlivem špatného technického stavu vozidla dochází až ke 3 % nehod, přičemž nevyhovující technický stav spolupůsobí u dalších až 11 % nehod.
Kdy je vozidlo technicky nezpůsobilé?
Motorová vozidla podléhají povinnosti procházet pravidelnými technickými prohlídkami na stanicích technické kontroly. Zjistit vážnou či nebezpečnou závadu však mohou i policisté při provádění běžné silniční kontroly. Může jít například o absenci či poškození registračních značek vozidla, poškozené zasklení, poškození či špatnou funkci povinného vnějšího osvětlení, špatné upevnění kol, vážné poškození disku, ráfku kola či pneumatiky, absenci, poškození či špatnou funkci bezpečnostních pásů či nadměrnou hlučnost vozidla. Je-li zjištěna při silniční kontrole nebo při objasňování dopravní nehody nebezpečná závada, která vzhledem ke své povaze nebo rozsahu významně zvyšuje ohrožení bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích nebo nepříznivé působení provozu vozidla na životní prostředí, zadrží policista osvědčení o registraci vozidla vykazujícího takovou závadu a vydá o tom řidiči vozidla nebo jeho provozovateli, je-li přítomen, doklad. Pokud technickou kontrolu nelze provést s využitím prostředků nebo zařízení, které má policie k dispozici na místě kontroly a současně má důvodné pochybnosti o technické způsobilosti vozidla, lze kontrolu provést rovněž pomocí mobilní kontrolní jednotky, ve stanici technické kontroly či ve stanici měření emisí.
Jaký může být výsledek kontroly?
- Vozidlo je bez závad.
- Může být identifikována lehká závada, která nemá významný vliv na provozní vlastnosti vozidla, bezpečnost provozu na pozemních komunikacích ani životní prostředí.
- Vážná závada ovlivňuje provozní vlastnosti vozidla, může ohrozit provoz na pozemních komunikacích nebo může nepříznivě působit na životní prostředí.
- Nebezpečná závada bezprostředně ohrožuje bezpečnost jízdy vozidla, provoz na pozemních komunikacích nebo životní prostředí.
Další postup dle závažnosti závady
Podle závažnosti závady se následně odvíjí další postup:
- Pokud je vozidlo bez závad nebo byla zjištěna jen lehká závada, může být i nadále provozováno bez omezení. Je ovšem zákonnou povinností zjištěné – byť jen lehké – závady odstranit.
- V případě vážné závady je vozidlo technicky způsobilé k provozu pouze na dobu 30 dnů ode dne vyznačení zápisu výsledku prohlídky v technickém průkazu vozidla nebo ode dne vydání dokladu o provedené kontrole. Provozovatel silničního vozidla je povinen v této lhůtě přistavit silniční vozidlo s odstraněnou závadou na stanici technické kontroly k provedení opakované technické prohlídky. Zde je třeba zdůraznit, že uvedená třicetidenní lhůta slouží pro odstranění zjištěné vážné závady, nikoliv pro nerušené pokračování v provozování vozidla. V opačném případě se bude provozovatel či řidič stále dopouštět přestupkového jednání.
- Pokud je technickou prohlídkou silničního vozidla zjištěna nebezpečná závada, je vozidlo technicky nezpůsobilé k provozu, a nesmí na silnici. Provozovatel je povinen zajistit na vlastní náklady jeho odtažení ze stanice technické kontroly, odstranění závady a přistavení vozidla k opakované prohlídce. Pokud je nebezpečná závada zjištěna při silniční kontrole, postupuje se obdobně.