Sankce za vjetí na železniční přejezd v době, kdy je to zakázáno
Vjíždění na železniční přejezd v případech, kdy je to zakázáno, je dle zákona o silničním provozu považováno za přestupek. Jedná se o tyto případy:
- Je dávána výstraha dvěma červenými střídavě přerušovanými světly signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení anebo přerušovaným zvukem houkačky nebo zvonku přejezdového zabezpečovacího zařízení, závory se sklápějí, jsou sklopeny nebo se zdvihají.
- Je již vidět nebo slyšet přijíždějící vlak nebo jiné drážní vozidlo nebo je-li slyšet jeho houkání nebo pískání; toto neplatí, svítí-li přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení.
- Zaměstnanec dráhy dává znamení k zastavení vozidla kroužením červeným nebo žlutým praporkem a za snížené viditelnosti kroužením červeným světlem.
- Situace za železničním přejezdem nedovoluje jeho bezpečné přejetí a pokračování v jízdě.
Nerespektování uvedených pravidel je klasifikováno jako přestupek podle § 125c odst. 1 písm. f bod 9 zákona o silničním provozu. Od 20. 2. 2016 je účinný zákon č. 48/2016 Sb., který novelizuje zákon č. 361/2000 Sb., o silničním provozu, a mimo jiné zpřísňuje postihy řidičů za nedovolené vjíždění na železniční přejezd. Tento přestupek nově nelze projednat v blokovém řízení. Za tento přestupek se ve správním řízení uloží pokuta od 2 500 Kč do 5 000 Kč a vždy spolu s tím i zákaz činnosti od jednoho měsíce do šesti měsíců. Dále se zaznamená 7 bodů do bodového hodnocení řidiče.
V případě, že dojde k dopravní nehodě, může jít už o naplnění skutkové podstaty spáchání trestného činu. Dle trestního zákoníku (zákona č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů) se může jednat mj. o nedbalostní trestné činy ublížení na zdraví, dokonce až obecného ohrožení z nedbalosti.
Unikátní systém číslování přejezdů
V roce 2009 u nás vznikl ojedinělý systém označování železničních přejezdů. Celkem je u nás 8 000 přejezdů a každý z nich má své unikátní číslo, které je nezaměnitelné. Číslem je označen každý z nich, proto když je potřeba zastavit provoz na železnici, měla by dotyčná osoba číslo přejezdu nahlásit při volání na linku 112 nebo 150. Operátoři se následně spojí s dispečerským pracovištěm na železnici a provoz je zastaven do několika málo minut.
Vlak však v případě nouze nezastaví hned. Jeho hmotnost bývá minimálně ve stovkách tun, brzdná dráha z 90 km/h činí až 1 200 metrů. Neopatrné vjetí či vstoupení na železniční trať se tak lehce může stát zásadní životní chybou.