Nastává čas dívat se na bezpečnost na silnicích očima stárnoucí populace
Aktuálně jsou v rámci Evropské unie senioři druhou nejohroženější skupinou účastníků silničního provozu, v těsném závěsu za osobami ve věku 15–24 let:
Věková skupina |
Podíl na počtu obětí DN (%) |
Podíl na celkové populaci (%) |
Do 15 let |
3 |
16 |
15–24 |
17 |
11 |
25–49 |
36 |
35 |
50–64 |
19 |
20 |
Nad 65 let |
25 |
18 |
Tabulka č. 2: Podíl jednotlivých věkových skupin na celkovém počtu obětí dopravních nehod a jejich podíl v populaci EU za rok 2014 (zdroj: Evropská komise)
Evropská populace postupně stárne. A to se týká i České republiky. Zatímco podíl seniorů bude narůstat, podíl osob ve věku 15–24 let by mohl poklesnout ze současných 10,3 % na 8,5 % v roce 2050. Podobně pak lze počítat s poklesem podílu osob ve věku 25–64 let ze současných 56,7 % na 46,4 %. Bezpečnost seniorů na silnicích se tak začíná stávat závažným tématem. Je třeba v dostatečném předstihu plánovat budoucí vývoj infrastruktury i dopravní obslužnosti, aby vyhovovaly potřebám stárnoucí populace. Velký prostor pro inovace tak mají i výrobci motorových vozidel a organizace zaměřené na vzdělávání účastníků silničního provozu.
Senioři jsou na silnicích více ohroženi
Seniory ohrožuje jejich zvýšená fyzická zranitelnost a také postupný úbytek psychických i fyzických schopností. V konečném důsledku pak s narůstajícím věkem stoupá riziko, že případné zranění utrpěné při nehodě bude smrtelné. Při působení stejné síly jsou osoby ve věku nad 75 let vystaveny třikrát většímu riziku vzniku smrtelného zranění než osmnáctiletí. Nejohroženější jsou senioři jako cyklisté, výrazně menší nebezpečí jim hrozí při přepravě automobily. S věkem riziko úmrtí při dopravní nehodě výrazně narůstá. U osob ve věku nad 65 let je to riziko dvojnásobné, ve věku od 75 let však narůstá až na 16násobek. Velkou roli však hraje v konkrétních případech individuální mentální i fyzická kondice dané osoby.
Čeho se senioři na silnicích nejvíce obávají?
Celoevropský projekt ElderSafe došel k závěru, že starší řidiči automobilů považují za nebezpečnou především jízdu v mlze, za deště a sněžení. Rovněž se obávají řízení během dopravní špičky v místech s vysokou intenzitou dopravy. Zvýšené nebezpečí vidí i v jízdě po dálnici, v tunelu či po kruhovém objezdu. Také nemají rádi, pokud někdo nedodržuje bezpečnou vzdálenost od jejich vozidla. Starší cyklisté se bojí především jízdy v silném provozu, na rušných silnicích a v noci. Také se obávají možných následků pádu z jízdního kola. Starší chodci mají strach především z pádu, za nejnebezpečnější považují pozemní komunikace s nekvalitním povrchem. Senioři cestující v prostředcích hromadné dopravy se nejčastěji bojí kriminality, a to někdy tak silně, že raději omezí své aktivity. Ve zvýšené míře se senioři obávají také problémů s nastupováním, rizika pádu během přepravy a následného zranění.
Všechny státy Evropské unie, Českou republiku nevyjímaje, se s dopady stárnutí populace budou muset vypořádat. Na silnici však více než kde jinde platí, že senioři si ze strany mladších zaslouží ohleduplné a vstřícné jednání.