Co říkají statistiky
Uvedená povinnost není samoúčelná. Statistiky – národní i zahraniční – jasně dokazují, že:
- S pomocí ochranných přileb lze předejít 83 % případů fraktury lebky, 53 % zranění měkkých částí hlavy a 48 % případů poškození mozku.
- Pokud dojde k těžkému, či dokonce smrtelnému zranění cyklisty, je ve ¾ případů zasažena právě hlava či krk.
- Ve ⅔ případů by bylo možné následky nehody zmírnit, neboť zranění hlavy jsou na místech, jež mohou být chráněna přilbou.
- Dopravní experti se shodují, že k asi 20 % smrtelných a těžkých zranění cyklistů by nemuselo dojít, pokud by bylo používání ochranné přilby povinné pro cyklisty všech věkových kategorií, nejen pro osoby mladší 18 let.
Při jaké rychlosti nejčastěji dochází k nehodám cyklistů
Odborníci Centra výzkumu nehod Monashské univerzity v australském Melbourne došli v roce 2012 k poznatku, že k největšímu počtu kolizí či pádů z jízdního kola dochází při rychlostech 15–24 km/hod. To není nízká rychlost. V průměru odpovídá volnému pádu hlavou na betonovou vozovku z výšky asi dvou metrů. Ani největší optimista si nedovolí tvrdit, že se takový pád obejde bez vážného zranění hlavy.
Ne každá přilba ochrání
V každém případě si pořiďte jen přilbu schváleného typu. Před koupí si přilbu důkladně vyzkoušejte, zda vám opravdu dobře sedí. Pozornost věnujte především velikosti a hmotnosti přilby, způsobu jejího upínání a kvalitě vnitřního polstrování. A nezapomeňte zvolit takovou barvu, abyste byli pro ostatní v provozu včas a dostatečně viditelní. V každém případě cyklistická přilba může být v kritické situaci rozhodujícím činitelem na pomyslné tenké hranici mezi životem a smrtí.