Jak je to s používáním blinkrů?
I zde platí jasná pravidla:
- Při vjíždění na kruhový objezd a také při jízdě po něm řidič nedává znamení o změně směru jízdy. Vlastně by to bylo zbytečné. Na kruhový objezd můžeme vjíždět jen v jednom směru, blinkr by tak byl zbytečný. I při vlastní jízdě po kruhovém objezdu by bylo zbytečné současně blikat.
- Něco jiného ovšem je, když řidič z kruhového objezdu vyjíždí. Možných výjezdů bývá několik, řidič tedy musí před tím „správným“ dát ostatním účastníkům silničního provozu najevo, že právě tudy bude kruhový objezd opouštět. Čili z kruhového objezdu vyjíždíme jen se zapnutou směrovkou.
- Pokud by však řidič jel po vícepruhovém kruhovém objezdu a rozhodl se přejet z pruhu do pruhu, znamení o změně směru jízdy dát musí. Současně musí pamatovat na to, že z pruhu do pruhu může přejet jen v případě, že neohrozí ani neomezí jiného řidiče jedoucího v tomto pruhu.
Jak správně jezdit po vícepruhových kruhových objezdech?
U nás se můžeme běžně setkat s uspořádáním „jeden pruh před křižovatkou – jeden pruh na kruhovém objezdu“. Nejednou se však setkáme i s uspořádáním „dva pruhy před – dva pruhy na kruhovém objezdu“. První případ asi nebude našim řidičům dělat z hlediska pravidel silničního provozu problémy. Složitější už to někdy bývá v případě druhém. I při jízdě v úseku se dvěma pruhy před kruhovým objezdem a na něm platí pravidla silničního provozu pro jízdu v jízdních pruzích. To zejména znamená ctít zásadu, že z levého pruhu před kruhovým objezdem se zařadím do levého pruhu na něm, obdobně je tomu při jízdě v pruhu pravém. V České republice si řidič může vybrat kterýkoli z pruhů, bez ohledu na to, kterým výjezdem bude z kruhového objezdu vyjíždět (samozřejmě pokud není dopravními značkami stanoveno jinak). Problémem bývá, že i v případě vícepruhových kruhových objezdů se více řidičů snaží držet v pruhu pravém, a to i když odbočují až na posledním možném výjezdu z něho. Zkrátka je to pro ně jednodušší a bezpečnější – nemusí se do odbočení propracovat z levého pruhu přes pruh pravý. Někteří řidiči při jízdě na kruhovém objezdu v levém pruhu zase dělají zásadní chybu, že pokud nemohou přes obsazený pravý pruh odbočit, zastaví vozidlo a čekají, až se udělá potřebná mezera. Pro řidiče, kteří jedou za nimi, tak vytvoří neočekávanou a často špatně viditelnou překážku, což může snadno vyústit ve vzájemnou kolizi. Správným řešením je v dané situaci dát si ještě jedno kolečko, včas přejet do pravého pruhu a z něho v plynulém tempu odbočit. Nedostatečné využívání levého pruhu na kruhovém objezdu však snižuje jeho kapacitu, protože projet přes něj může výrazně méně vozidel, než pokud by byly naplno využity oba pruhy. Toho si bývají vědomi hlavně v zahraničí. V řadě zemí proto platí zásada, že čím později z kruhového objezdu odbočuji, tím více k jeho středu najíždím – tak tomu je například ve Francii, Velké Británii či na Kypru.