Jak se chovat v místech stavebních prací
Opravy dálnic s sebou nesou snížení maximálně povolené rychlosti jízdy, často zúžení jízdních pruhů a nejednou i převedení dopravy do protisměru. Hlavně v době intenzivnějšího provozu proto řidiči musí na těchto úsecích počítat s dopravními komplikacemi.
- Před vyjetím by se řidič měl seznámit s tím, zda na úsecích dálnic, po kterých hodlá projíždět, neprobíhají stavební práce. Pokud ano, je dobré na cestu vyrazit s dostatečnou časovou rezervou. Před příjezdem k opravovanému úseku je dobré bedlivě sledovat sdělení na informačních tabulích umístěných nad dálnicí, kde může být upozornění na váznoucí, či dokonce stojící dopravu. Dále je možné naladit si příslušnou rozhlasovou stanici, kde mohou být řidiči včas upozorňováni na možné dopravní komplikace. Pomoci může i dynamická navigace, která často včas upozorní na váznoucí provoz a nabídne alternativní trasu k objetí problematického úseku.
- Před příjezdem k místu stavebních prací bývají umístěny dopravní značky, které upozorňují na práce na silnici. Dále jsou tu značky omezující maximální povolenou rychlost jízdy, kterou je třeba dodržovat. Pokud někteří řidiči včas nezpomalí, musí při vjetí do opravovaných míst náhle výrazně zpomalit. To může mít v případě silnějšího provozu za následek vznik tzv. rázové vlny. Desítky vozidel jedoucích za tímto vozidlem jsou nuceny náhle snížit rychlost, což může vyústit až v úplné zastavení dopravy.
- Před vjetím do opravovaného úseku je nutné nejen včas snížit rychlost, ale také se rozhodnout, ve kterém pruhu budeme pokračovat v jízdě. Do levého pruhu často bývá zakázán vjezd vozidlům, jejichž šířka přesahuje vyznačenou mez, která je obvykle 2,2 metru. Šířku vozidla je třeba chápat včetně nákladu a zpětných zrcátek! Na to by měli pamatovat i řidiči rozměrnějších osobních automobilů, neboť šířka jejich vozu včetně zrcátek maximální povolenou mez pro jízdu v levém pruhu může přesahovat.
- Při jízdě v místě stavebních prací je třeba nejen dodržovat maximálně povolenou rychlost jízdy, ale je také nutné dodržovat bezpečný odstup mezi vozidly. Zde pomůže tzv. pravidlo dvou vteřin, respektive to, jak to mají v pravidlech silničního provozu například v Německu. Zde musí odpovídat bezpečný odstup v metrech polovině údaje na rychloměru v km/h (např. při 100 km/h se tak jedná o alespoň 50 metrů). A také je nutné věnovat nerozdělenou pozornost řízení. Zvědavé pokukování na stavební techniku či dělníky odvádí řidičovu pozornost. Pokud vpředu jedoucí vozidla náhle zpomalí, či dokonce zastaví, může snadno dojít k dopravní nehodě. Doprava na dálnici pak rychle může zkolabovat.
- Při průjezdu místy, kde je levý pruh zúžený, je výhodné zařadit se do pravého jízdního pruhu. Třeba i mezi kamiony jedoucí rychlostí 80 km/h. Předjíždění kamionů v těchto místech není rozhodně vždy bezpečné a případná časová úspora není navíc nijak závratná. Bude-li v levém pruhu povolena rychlost 100 km/h, na pětikilometrové vzdálenosti ušetří spěchající řidič oproti vozidlu jedoucímu vpravo rychlostí 80 km/h cca 45 sekund.
- Pamatovat je třeba i na správnou aplikaci tzv. pravidla zipování. To se uplatní při souběžné jízdě, kdy řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu umožní řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného pruhu. Tedy toto pravidlo platí zásadně jen při souběžné jízdě a tam, kde se dva pruhy sbíhají v jeden, přičemž jeden z pruhů je průběžný. Dopravní značka IP 29 „Střídavé řazení“ je značkou pouze informativní, která slouží k označení nebo zdůraznění místa, kde při souběžné jízdě platí střídavé řazení do jízdního proudu průběžného pruhu.
- Pamatovat je třeba i na případné vytvoření záchranářské uličky. Řidiči jsou povinni ji vytvářet nejen v případě vzniku kolony stojících vozidel, ale také v případě pomalé jízdy. Šířka průjezdu není stanovena, nicméně Evropská rada pro bezpečnost silničního provozu doporučuje minimálně tři metry. V případě potřeby průjezdu rozměrných hasičských vozů však ani tři metry nemusí stačit.
- Důležité je připravit se na možnost uvíznutí ve stojící koloně – dostatek paliva, nápojů a něco drobného k zakousnutí. Obrnit se trpělivostí, vyvarovat se agresivity.
Hierarchie dopravního značení
Je nutné sledovat nejen značky svislé, ale i ty vodorovné. Vodorovné značky žluté či oranžové barvy vyznačují přechodnou změnu místní úpravy provozu, a mají tedy přednost před bílými čarami.