Pro zobrazení obsahu je nutné povolit cookies sociálních sítí.
Příčiny jízdy v protisměru
Příčinou vjetí na dálnici v protisměru může být nepozornost, únava, jízda pod vlivem návykových látek či léků, špatný zdravotní stav řidiče nebo nedostatečné či matoucí dopravní značení. Své může vykonat i slepé svěření se do péče navigace. Někteří řidiči mohou takto po dálnici jet i úmyslně, například proto, že minuli výjezd nebo prchají před policejním vozidlem. Byly zaznamenány případy jedinců, kteří takovou jízdu považují za ten správný adrenalin. Nelze vyloučit ani sebevražedné úmysly. Někteří řidiči vzápětí po vjetí na dálnici mohou zjistit, že jedou do špatného cíle. Snaží se své pochybení napravit tím, že se zcela vědomě rychle otočí do protisměru a snaží se dálnici opustit.
Jak se v protisměru zachovat
Co by měl udělat řidič, který zjistí, že na dálnici vjel do protisměru? Okamžitě se musí pro protijedoucí řidiče „zviditelnit“. Tedy rozsvítit dálková světla a zapnout varovné blikače. Současně musí s vozidlem zajet tam, kde hrozí nejmenší riziko možného vzájemného střetu, optimálně na krajnici. Ihned nato musí o celém incidentu informovat policii a následně vyčkat do jejího příjezdu. Rozhodně se musí vyvarovat jakýchkoli pokusů otočit se, couvat zpět k výjezdu apod. Řidič i případní jeho spolucestující musí na příjezd policistů vyčkat chráněni svodidly mimo těleso dálnice. Případná snaha o otočení se je extrémně nebezpečná! Celý tento manévr zabere minimálně 10–15 sekund, další čas trvá, než se řidič rozjede dostatečně rychle, aby nebyl nebezpečím pro ostatní jedoucí rychlostí na povoleném dálničním limitu 130 km/h. Celá taková operace může v celkovém součtu zabrat minimálně 20–25 sekund. Za tu dobu urazí vozidla jedoucí ve správném směru přinejmenším tři čtvrtě kilometru.
Systém detekce vozidel v protisměru
Na našich dálnicích D1, D2 a D5 existuje systém detekce vozidel jedoucích v protisměru. Příslušná čidla jsou nainstalována na mýtných branách. Jakmile zaregistrují vůz jedoucí nesprávným směrem, okamžitě spustí poplach v ostravské centrále Národního dopravního informačního centra ŘSD. Operátoři po vozidle začnou ihned pátrat pomocí dohledových kamer, současně informují policii a záchranný systém. Ostatní řidiči jsou neprodleně informováni varovným nápisem na informačních tabulích v úseku před místem incidentu. Měli by zvýšit pozornost, snížit rychlost jízdy, nepředjíždět, zařadit se do pravého pruhu a zvětšit vzájemné odstupy. Pokud je to jen trochu možné, bude nejlepším řešením do odvolání nebezpečí vozidla jedoucího v protisměru vyčkat na nejbližším parkovišti. Řidiči, kteří potkají vozidlo jedoucí po dálnici v protisměru, by rozhodně měli ihned informovat Policii ČR.
Následky
Řidič, který vjede na dálnici do protisměru, musí počítat s tím, že tento delikt nelze projednat na místě jeho spáchání. Celá kauza bude postoupena příslušnému správnímu úřadu, který chybujícímu řidiči uloží pokutu ve výši od 5 000 do 10 000 korun, současně vysloví zákaz řízení na 6 až 12 měsíců a udělí 7 trestných bodů. To v případě, že nedošlo k žádnému ohrožení ostatních účastníků silničního provozu, či dokonce k nehodě. V opačném případě může být tento čin kvalifikován jako nedbalostní trestný čin ublížení na zdraví či obecného ohrožení z nedbalosti. Zde už jsou postihy výrazně přísnější, za spáchání přečinu usmrcení z nedbalosti či obecného ohrožení z nedbalosti může hrozit uvěznění až na deset let.