Pro zobrazení obsahu je nutné povolit cookies sociálních sítí.
Legislativa Zákon o silničním provozu stanoví, že řidič vozidla jedoucího za jiným vozidlem musí za ním ponechat dostatečnou bezpečnostní vzdálenost, aby se mohl vyhnout srážce v případě náhlého snížení rychlosti nebo náhlého zastavení vozidla, které jede před ním. Velikost bezpečné vzdálenosti však zákon až na výjimky nestanovuje. Záleží proto na individuálním zvážení každého řidiče, jak dostatečnou vzdálenost vyhodnotí. Každodenní praxe i statistiky dopravních nehod ukazují, že mnoho řidičů jezdí za jiným vozidlem nebezpečně blízko. Nedodržení bezpečné vzdálenosti je čtvrtou nejčastější příčinou nehod zaviněných řidiči. Doporučení od odborníků Řidič, který je odpočatý a náležitě se věnuje řízení vozidla, zareaguje na změnu situace v silničním provozu asi za jednu sekundu. Většina řidičů však v prvním okamžiku nebrzdí naplno, což může znamenat další metry brzdné dráhy navíc. Dále je třeba počítat i s technickou prodlevou brzd (dobou, než po sešlápnutí pedálu brzdy začne vozidlo adekvátně zpomalovat). To je důležité především u nákladních automobilů a autobusů. Dopravní odborníci proto doporučují za ideálních podmínek, tj. na suché silnici a za dobré viditelnosti, zachovávat vzdálenost odpovídající minimálně dvěma sekundám jízdy. Další pomůckou může být zákonný požadavek, který platí v sousedním Německu. Zde minimální vzájemný odstup v metrech musí odpovídat alespoň polovině údaje na rychloměru v kilometrech za hodinu. Například při 100kilometrové rychlosti to musí být alespoň 50 metrů, při 50kilometrové rychlosti minimálně 25 metrů. Realita na silnicích Každodenní praxe ukazuje, že řada řidičů jezdí za jiným vozidlem nebezpečně blízko, a to i na dálnicích a při vysokých rychlostech. Řidiči často spoléhají na to, že mají přehled o dění i před vozidly, která jedou před nimi. V nebezpečném závěsu za sebou často jezdí i řidiči kamionů či autobusů. Spoléhají na to, že ze své výšky mají dokonalý přehled o dění na silnici. Nepočítají s tím, že v jízdní dráze jejich kolegy se může náhle objevit překážka, že vpředu jedoucí řidič může začít prudce zpomalovat zdánlivě bez příčiny, nebo že se může jednat o začátečníka, který zareaguje zbrkle. Vpředu jedoucí automobil může mít také lepší brzdné vlastnosti, než si vzadu jedoucí motorista připouští. Minimální bezpečný odstup odpovídající dvěma sekundám jízdy, resp. polovině údaje na rychloměru, je naprosto nezbytný. A to nejen na dálnicích, ale i při zdánlivě pomalé jízdě ve městě.